dinsdag 4 augustus 2009

Heyhey!

Niet te geloven, ik ben al bijna halverwege mijn tijd hier in Nigeria. Man man, wat gaat het allemaal snel voorbij. De afgelopen week heb ik mijn internship in ARFH (Association for Reproductive and Family Health) gedaan en dat was interessant! Eerst 2 dagen bij de “Research” afdeling, waar ze vooral sociologisch onderzoek deden. Daar heb ik me kunnen verdiepen in hun gigantische verzameling publicaties, enquêtes, boekskes, …Veel te weten gekomen over de HIV-situatie specifiek voor Nigeria, de verschillende HIV-programma’s van ARFH en hun effect, over traditionele gebruiken zoals vrouwenbesnijdenis, enz… Boeiend allemaal. Ook boeiend om de professor van statistiek te horen zeggen dat de gegevens over HIV in Nigeria niet erg betrouwbaar zijn. “Like trying to test the salinity of the Atlantic Ocean by taking 1 bucket”… Hum..

Na mijn 2 dagen bij Research heb ik 2 dagen doorgebracht in de “Youth Friendly Clinic” waar ze tests doen voor malaria, soa’s, HIV, … Dus veel vragen gesteld over wat ze daar doen, beetje toegekeken, gebabbeld met iedereen, … Zelf mag ik niks doen, het is enkel ter observatie. Tja, daar valt niets aan te doen, en ik snap het ook wel. Ik heb ook een HIV-test gedaan. Leek me wel logisch aangezien ik in een HIV-project werk en een deel van mijn job is studenten adviseren een HIV-test te doen. Dus ik ook en mijn test was negatief. Nu ja, ze zeggen niet positief of negatief, gewoon niet-reactief of wel reactief. Maar goed, ik moet me dus nergens zorgen om maken hoera.

De directeur van ARFH heeft me ook voorgesteld aan de “Youth Rescue Club”, een bende jongeren die mensen voorlichten over soa’s en HIV aan de hand van presentaties, zang en theater. Een beetje zoals het HIV-project van AIESEC, met als verschil dat de Youth Rescue Club wel degelijk wat uitvoert. Dus gebabbeld met hen, ze reageerden erg enthousiast op de bleekscheet die in hun midden verscheen. Ik heb ook een paar toespraakjes mogen doen over wat ik hier doe, over België en over zelfontwikkeling. Ik begin er zowaar aan gewoon te worden haha. Na de vergadering heb ik nog een half uur vragen beantwoord, mijn gsm-nummer en emailadres uitgedeeld, mijn haar laten aanraken.

De laatste dagen heb ik wat rondgehangen met Nick de Amerikaan, en een paar Fransmannen die we hier ontdekt hebben. Zondag zijn we gaan zwemmen, poolen en tafeltennisen. Man, het kan me eigenlijk niet zoveel schelen dat het hele werkgedoe niet zo goed lukt. De schuld ligt niet bij mezelve en ik heb me de afgelopen 6 weken uitstekend geamuseerd. Dus waarom zou ik me schuldig moeten voelen.

Deze week ga ik naar Osogbo met Nick en een prof van de unief, het zou de “Art capitol” van Nigeria moeten zijn en een interessante stad bij uitstek, dus dat komt vast wel goed. Hopelijk vind ik wat mooie souvenirs voor thuis. Van woensdag tot zondag zit ik Benin City voor een AIESEC conference, dus dat wordt vast leuk! Zo kan ik de andere interns nog es ontmoeten en AIESECers van over het hele land. En af en toe es een feestje :)

Hum, wat valt er verder nog te melden als trivia.. Ik kan nog es een Yoruba les geven, ik begin vordering te maken :)

• Ik heb honger: Ebi pami
• Ik heb dorst: Ofoe Gbemmi
• Geef me water aub: Eyo, Efoemiloemi
• Jij bent mooi: Ooh reh wah
• Ik heb een verkoudheid: Moo ni kataa
• Mijn naam is Bert: Uru ko mo ni Bert
• Wat is jouw naam?: Kilo roeku reh?
• Hoe gaat het met jou?: Bauwoni?
• Tot de volgende keer: Odabo

Odabo!

P.S. Ik heb iemand ontdekt die meer heeft gereisd als ik. De fransman die ik hier heb ontmoet heeft 27 landen bezocht. Merde! Maar hij is wel 28, dus ik heb nog 5 jaar om hem in te halen. Ik zit momenteel aan 24 landen, maar ik ben nog maar 23.

P.P.S. Ik heb Vaticaan stad mee geteld als land. En België is één van de 24.

Geen opmerkingen: