zaterdag 31 mei 2008

Bye bye, zwaai zwaai

Even om af te sluiten, lijstjes!

Uno: Een lijstje van dingen die geweldig leuk zijn om te doen in Nepal! Of dingen die toch minstens interessant zijn om mee te maken..

# Achterop een moto door Kathmandu scheuren, de wind door mijn snorharen.
# Wekenlang klagen over de lastige snorren in het weeshuis, omdat het Nepali woord voor vliegen maar 1 letter verschilt van dat voor snorren.
# Op het dak van een bus zitten, toerend langs ravijnen en rivieren.
# 11 dagen lang zonder gids of porter door de Himalaya trekken. En amper verdwalen!
# Een poging doen tot gezichtsbegroeiing. Wat uiteraard niet goed lukt, maar er waren geen belgische vrienden in de buurt om het me af te raden.
# Voor het eerste ontdekken dat ik een compleet gesprek in het Nepalees aan het voeren was.
# Ontdekken dat ik in het Engels aan het denken ben ipv van in het Nederlands.
# Kunnen werken als trainee fotojournalist.
# Doen alsof ik een echte journalist ben en op eigen houtje interviews regelen met 3 politieke leiders, prostituees, straatkinderen, drugsverslaafden, drugsdealers, straatpushers, ...
# Iets kunnen bijdragen in mijn weeshuis en ervoor zorgen dat mijn disabled kids een beter leven hebben.
# Gaan raften en canyoningen. Geweldig!
# Me vol kunnen vreten voor 1 euro.
# Bovenop een olifant door de jungle trekken en neushoorns spotten.
# Een bad nemen met een olifant.
# 27.000 keer mogen vertellen dat ik van Belgie ben.
# In Thamel om de 10 seconden worden aangesproken of ik wil gaan trekken of raften, voor marihuana, coke, vrouwen, een taxirit, een rikshaw, fucking tijgerbalsem, fluiten, ...
# Eindeloos mogen onderhandelen met taxi-chauffeurs, winkeluitbaters, enz.. omdat ze het driedubbele van de prijs vragen als je blank bent.
# Me buiten met koud water wassen aan de waterton terwijl er 10 kinderen commentaar staan te leveren over mijn bleekheid.
# Blonde haren en blauwe ogen hebben in een land waar iedereen zwart haar en bruine ogen heeft.
# Me groot voelen omdat Nepalese mensen kleine opdondertjes zijn.
# Tegen elke deuropening mijn hoofd stoten om dezelfde reden.
# Toekijken terwijl ze voor mijn ogen een geit slachten en dissecteren, en vervolgens mee helpen het beest op te eten.
# Tegemoet gelopen worden door mijn weeskinderen als ik terugkwam naar het weeshuis.
# Waanzinnige Nepalese actiefilms bekijken in de cinema terwijl mensen rond me stonden te roepen naar het scherm en spuugden op de vloer.
# Me zorgen maken of ik geen luizen of schurft kreeg van mijn kinderen.
# Dostejevsky en Oscar Wilde voorlezen aan gehandicapte kinderen.
# Samen met mijn kinderen door de jungle wandelen op zoek naar een waterval.
# In het kruis gemept worden door een olifant.
# Een sneeuwman maken op 4130 meter hoogte
# Ongelofelijke mensen ontmoeten...
# Dhaal-baat binnenlepelen bij een gehandicapt meisje met als enige dank een huilbui.
# Een ijsje eten en vervolgens 4 keer overgeven en dan rillend op de vloer in foetushouding wachten op de dokter.
# .........


Duo: dingen die anders zijn in Nepal. Behoorlijk veel ahum

# Eten met je hand ipv bestek (geweldig leuk, moet ik in belgie ook doen!) Enkel de rechterhand mag gebruikt worden omdat je met je linkerhand je kont afveegt.
# Een gat in de vloer ipv een zit-toilet.
# Een klein emmertje water naast de wc ipv een rol zacht, drielagig wc-papier.
# Je neus met je hand snuiten ipv met een zakdoek. (Ziet er vies uit, maar ik begin me wel af te vragen waarom ik eigenlijk snot in mijn broekzak bewaar.)
# Ze laten 1 van hun vingernagels lang groeien en de rest houden ze kort.
# Ze rochelen alsof hun leven ervan afhangt, maakt niet uit waar of wie er in de buurt staat.
# Het onvoorstelbare verkeer en openbaar vervoer. Complete fucking waanzin! En onvoorstelbaar hoeveel mensen ze in een microbus kunnen proppen!
# Op het dak van een bus mogen zitten!
# Nepal heeft een hoogteverschil van 8700 meter. Take that Belgium!
# Bomaanslagen, ontvoeringen en moorden ipv wat communautair gezever.
# Ze spreken iedereen aan als broer of zus.
# Ze krijgen namen als goden (Krisnah, Shiva en Ganesh zijn hier vrienden van me), of namen als Hoop, Werkelijkheid, Droom, Ontmoeting, Het licht van de kaarsvlam (?)... Bende hippies!
# Je kan niet zomaar knuffelen of kussen met meisjes van je leeftijd zonder een gigantische familierel te veroorzaken.
# Iedereen wilt een babbeltje met je omdat je er anders uitziet. Zie ik in belgie neit direct gebeuren haha.
# Het waanzinnig getoeter in de steden.
# Mensen die op straat staan te pissen en kakken.
# Marihuana dat gewoon langs de straatkant groeit.
# Koeien die midden op de weg liggen te maffen.
# Zelden warm water om je te wassen En traditioneel ook geen douche of bad, maar gewoon een kraantje buiten.
# 2 keer per dag dezelfde maaltijd, elke dag.
# 50 uur per week geen stroom.
# De standaarbegroeting in Nepal is "Heb je al gegeten?", een beetje zoals "Hoe gaat ie?"
# Ze wiebelen wat met hun hoofd als ze OK bedoelen.
# Het geweldige "missed calls" systeem. Als je wilt laten weten dat je aan iemand denkt of iemand mist, laat je gewoon de telefoon een paar keer rinkelen.
# Ze raken met linkerhand hun rechterelleboog aan als ze op een respectvolle manier iets willen geven aan je.
# Niets aannemen, geven of in je mond stoppen met je linkerhand.
# Niet met je voeten in de richting van een afbeelding van de goden slapen. De voeten zijn het onreinste deel van het lichaam. Het is dus ook verboden over iemand te stappen, iets aan te raken met je voeten of je voetzool aan iemand tonen.
# Het hoofd daarentegen is het heiligste deel van het lichaam, dus is het verboden iemadn anders zijn hoofd aan te raken.
# Britney Spears, Mariah Carey, Shakira, ... ze zijn allemaal nog waanzinning populair in Nepal en het is cool om er een t-shirt van te dragen zelf al ben je dan een 16-jarige jongen.
# Minstens even populair: worstelaars als John Cena, Batista, The Undertaker...
# Werkelijk alles wat je koopt is fake. De films, de kleren, de gsm's, ...
# Ze begroeten mekaar door hun handen ter hoogte van hun gezicht te vouwen en 'Namaste' te zeggen.
# De sieraden die vrouwen dragen. Neusringen, oorringen, ... rode armbanden om te tonen dat je getrouwd bent...
# de traditionele tatoos waar veel vrouwen en mannen mee rond lopen .
# het gedoe als een vrouw haar maandstonden krijgt. Ze mag 4 dagen niet koken, niemand aanraken, ze moet apart slapen en eten, ...
# de traditionele topi's (hoedjes) die de mannen dragen.
# De geregelde huwelijken
# ...

Geen opmerkingen: