maandag 7 september 2009

In Jos!

Heyheyhey!

We zijn wederom een week verder en ik zit momenteel in Jos deze blog te typen. Ik heb uiteindelijk 6 dagen doorgebracht in Abuja bij mijn gastfamilie. En ik heb een paar dagen kunnen werken in een weeshuis. Het weeshuis was totaal anders als de Nepalese weeshuizen waar ik gewerkt heb. Deze keer was ik omringd door een stuk of 30 baby’s en peuters. De oudste was 2 jaar oud! Dus ik heb mee meestal bezig gehouden met de papfles geven, rondleuren met baby’s en een beetje spelen. De kinders hadden echt wel alles wat ze nodig hebben, er werkten een stuk of 10 nanny’s om op hen te passen. Luxe weeshuis jow. Ze hebben de kinderen genoemd naar beroemde mensen, dus ik heb Nelson Mandela de papfles gegeven en Barack Oboma getroost toen ie verdrietig was.

Verder heb ik Abuja een beetje verkend maar niet zo enorm veel. Samen met een vriend ben ik een paar rotsen gaan bezoeken. Zuma rock (grootste solitaire rots in West Afrika) en Aso rock. Tegen Aso rock lag een militaire basis wat ons nog de nodige problemen heeft gegeven. Blijkbaar waren we de verkeerde poort binnengewandeld, want we werden plots tegengehouden door bewakers. Die wilden weten wat we gingen doen, waar we vandaan kwamen, wie we waren, of we onze papieren bij hadden, of ik foto’s had genomen en blablabla. Na een kwartier gezever hebben ze ons terug laten gaan. We zijn er nog goed vanaf gekomen. Een van mijn vrienden hier vertelde me achteraf dat ie in dezelfde situatie was terecht gekomen, maar dat ze hem 3 uur hebben vastgehouden. Nou..

Ik moet toegeven dat ik mijn gastfamilie niet zo geweldig sympathiek vond. Niet echt mijn type mensen en het klikte niet zo. Ook de manier waarop ze hun huismeid behandelden als een slaaf vond ik maar niks. Ik was er niet echt rouwig om toen ik gedag zei en naar Jos vertrok.

De reis naar Jos was trouwens echt geweldig mooi! Jos ligt op een hoogplateau, dus onderweg reden we langs bergen, valleien enzo. Ik heb 3 uur lang met bewondering naar buiten gestaard. En af en toe naar nummerplaten gestaard uiteraard, ik zit aan 34 staten + slogans ondertussen. Hier in Jos ben ik goed ontvangen door de lokale LC, vriendelijke studenten hoor. Zaterdagnacht zijn we naar een club gegaan, dikke leut! Er is een curfew van 11 pm tot 6 am en de politie maakt er niet bepaald grapjes om. Iedereen blijft dus doorfeesten tot 6 uur. J Het was wel een beetje hard dat we om 7 uur ‘s morgens al terug vertrokken voor een rit van 2,5 uur naar Yankari National Park. Anyway, het nationale park was zeker wel de moeite. Niet zo bepaald voor de safari maar wel voor de warmwaterbronnen achteraf. Ik ben zelf in slaap gevallen in de jeep tijdens de safari! Olifanten of leeuwen hebben we niet gezien, maar wel een paar krokodillen, een cobra, wat zwijnen, hertjes en bavianen. En een droge waterval (een waterviel?) Maar de warmwaterbronnen waren dus wel erg leuk, echt een paradijselijk tafereel. We hebben een paar uur kunnen rondplonzen, in bomen klimmen, weglopen van bavianen, .. Heerlijk.

Nu woensdag keer ik terug naar Abuja, mijn paspoort ligt nog ginder. Ik heb het zaterdag moeten achterlaten zodat ik mijn visum kon laten verlengen. Het vervalt 1 dag voor ik vertrek, echt stomme situatie! Maar bon, 2 andere interns en een van mijn beste vrienden zijn woensdag in Abuja, dus dan kan ik toch wat rondhangen met hen. Donderdagochtend vertrek ik terug naar Ibadan, om afscheid te nemen. Vrijdag organiseer ik een feestje met de studenten, dus dat zou wel dik in orde moeten zijn. Maandag en dinsdag dan in Lagos om nog wat souvenirs te kopen en dinsdagavond vertrek ik terug naar Belgiƫ. Woensdag tegen de middag zou ik terug moeten zijn. Man, man, mijn dagen zijn geteld.

Groetjes
Bert

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey hey hey! fijne blog bert! ik vind uw avontuur nu al super spannend!! Geniet ervan en rijst nog maar goed ;) Wel opletten voor bavianen enzo eh!
Besoss, Nele